2011. augusztus 31., szerda

Áhítatperc - A tékozló fiú

Útra kelek, elmegyek apámhoz, és azt mondom neki: Atyám, vétkeztem az ég ellen és teellened. (Lk 15,18)


Johnny Cash: Hurt

magzatlétezésre vágyom
Atyám végtelent kitáró
boldog tenyerébe


hol megszakad minden álom
s a moslék-zabáló mámor
fulladt lihegése


hogy körülöleljen áldón
az egyetlen Valóságos
örök lélekzése

(Halmi Krisztina SJC: A tékozló imája)

2011. augusztus 28., vasárnap

Könyvajánló - Fechtner, Klie: Riskante Liturgien

Riskante Liturgien - Gottesdienste in der gesellschaftlichen Öffentlichkeit

Kristian Fechtner, Thomas Klie (Hrsg.): Riskante Liturgien. Gottesdienste in der gesellschaftlichen Öffentlichkeit.
Kohlhammer, Stuttgart 2011. 178 p. ISBN 978-3-17-021373-9

Természeti katasztrófak, értelmetlen mészárlások, öngyilkosság és baleseti halál a közvetlen vagy tágabb környezetünkben, megdöbbentő és nem felejthető hírek éhínségről és háborúkról. Aligha kerülhetjük el lelkészként vagy hittantanárként, hogy ilyen helyzetekben megszólaljunk, szavakat keressünk nemcsak magunk, hanem a gyülekezet, az iskolai közösség számára is. Ezek a helyzetek azért is jelentenek kihívást, mert ilyenkor nemcsak díszpinty a lelkész – mint sok más ünnepségen -, hanem úgy tekintenek rá(nk), mint szakértőkre élet és halál, szenvedés és értelemkeresés kérdéseiben. Professzionális imádkozóknak tekintenek minket a szó jó értelmében – és azok is vagyunk.
Mindez nem jelenti azt, hogy gondolkodás nélkül tudunk válaszolni a Hol van ilyenkor Isten? és a Miért engedte meg, hogy megtörténjen? kérdéseire. Azt sem jelenti, hogy valami homályos túlvilági ígérettel bagatellizálljuk el az evilág nagyon is valóságos fájdalmát és hitkrízisét. De azt mindenképp jelenti, hogy képesnek kell lennünk olyan védett szent időt és teret felkínálni, előkészíteni, ha úgy tetszik kipárnázni, amelyben azok a gyülekezeti tagok, iskolások, tanárok vagy egyházon kívüliek is tudnak mozogni, akiket csak a tragédia hozott az egyházi alkalomra. Jól imádkozni, a megfelelő szavakat és dallamokat megtalálni, a csendet barátságossá tenni, megszólaltatni a félelmet, a dühöt, a csalódottságot, de behívni a reményt is: ez a liturgia művészete.
A Riskante Liturgien című könyv konkrét példákon keresztül segít hasonló, rizikós és társadalmi érdeklődés által is kísért istentiszteletek előkészítésében és megtartásában. Nemcsak az istentiszteletek felépítését, hanem az igehirdetések tartalmi súlypontjait, az egyes résztvevők mozgását, a zeneválasztás kritériumait is megismerhetjük az egyes fejezetekből. Az alábbi kázusok részletes bemutatását találjuk a könyvben: cunamikatasztrófa, iskolai ámokfutás Erfurtban és Winnendenben, Afganisztánban elesett katonák gyászünnepsége, a 2. világháború 60. évfordulójának alkalmából tartott televíziós istentisztelet, katonai hősök emlékművénak avatása, gyászistentisztelet D. Johannes Rau államelnök temetésekor, istentisztelet az ötéves korában éhenhalt Lea-Sophie emlékére, Robert Enke focista emlékére tartott gyászistentisztelet, a berlini főpályaudvar megnyitásának liturgikus cselekménye, istentisztelet azok részére, akiknek elhunyt szerettei holttestüket tudományos kutatás céljára adományozták, politikai témájú imaalkalmak, ún. Friedensgebete Lipcsében a rendszerváltás évében. A kötet záró tanulmányának témája a nyilvános érdeklődésre számot tartó istentiszteletek szerepe civil vallásosságban.
A könyvet elővehetjük aktuális esemény kapcsán is, de meg inkább ajánlom iskolalelkészek, lelkészek szakmai találkozóinak, LMK-inak témájául egy-egy tipikus eset részletes vizsgálatát vagy a bevezetés illetve a záró tanulmány megvitatását.

Dávid Adél

2011. augusztus 19., péntek

Áhítatsorozatok

 
 
A honlapunkon öt tematikus áhítatsorozat található, melyeket a 2011/2012. tanév hétfőihez igazítottunk. A cikkek alján a Fájlok címszó alatt egy jóval átláthatóbb és letölthető formátumban is elérhetőek, ahonnét könnyedén elmenthetjük további formázáshoz vagy kiegészítésekhez, illetve kinyomtathatjuk a sorozatokat.
A sorozatokat Csorbáné Farkas Zsófia iskolalelkész állította össze, és alkalmazta az elmúlt tanévek során Győrött a Péterfy Sándor Evangélikus Oktatási Központban.

Mozdulj meg!

Krisztus teste és tagjai

Kérdéseink vannak!

Hegyi Beszéd

Gondviselő Isten

2011. augusztus 18., csütörtök

Filmajánló - Mesterséges értelem




Mesterséges értelem
(Artificial Intelligence: AI, 2001)


Felelős vagy a rózsádért, mondta a kisherceg. És felelős vagy a robotodért is?S a világért, mely körülvesz, s melyet kedved szerint formálsz?Felelősség, szeretet, család, mesterséges értelem, teremtett világ, elembertelenedés, az emberi természet sötét oldala, párhuzamos valóságok, zarándokút a tudás és a szabadság elnyeréséért, mind olyan téma, mely nagy hangsúllyal kerül elő a filmben. 12 éves kortól ajánlott.

Rendező: Steven Spielberg
Forgatókönyvíró: Ian Watson (Brian Aldiss: Supertoys Last All Summer Long című novellája alapján)
Hossz: 146 perc
Szereplők: Frances O’Connor, Haley Joel Osment, Jude Law, William Hurt

Történet: A világ már szembenézett a sarki jégréteg megolvadásával és annak következményeivel: az emberiség nagy része víz alá került, a létet a hirtelenjében felbukkant találmányok, vagyis az emberszabású robotok teszik könnyebbé. Olcsók, gyorsak és megbízhatóak.
Egy kómában lévő gyermekük felépülésére váró és lelkileg megroppant házaspár egyezik bele elsőként, hogy tesztelje az első mecha(nikus)-gyermeket, Davidet (Haley Joel Osment), aki tökéletesre van programozva és képes a feltétel nélküli szeretetre. De mi történik, ha őt nem szeretik viszont?
Monica, az anya elindítja rajta a visszafordíthatatlan érzelem- és kötődésprogramot, melynek következtében a robotgyermek valóban anyjaként tekint az asszonyra és létét már nem tudja elképzelni nélküle.
A filmbeli nagy csavar a kómából felébredt “testvér” hazatérésével kezdődik, a féltékenység kirobbanásával folytatódik, majd azzal végződik, hogy Davidet édesanyja beviszi egy távoli erdő közepébe és otthagyja. A robotgyerkőcnek innéttől Pinokkióként egy veszélyes utazásba kezd Joe Gigolo (Jude Law), a szerető-mecha és egy robotmedve társaságában annak érdekében, hogy emberré válhassék, és ezáltal visszaszerezhesse anyukája és családtagjai szeretetét.
Hátborzongatóan csodálatos odisszeájukban utalás van Pinokkióra (a kisfiú, aki szeretne megelevenedni), az Óz, a nagy varázslóra (bárcsak lenne szíve), valamint Mad Max 3.-ra. Sok jelenet emlékeztet a 2001: Űrodisszeára, az E.T a földönkívülire, valamint a Harmadik típusú találkozásokra (kisfiú az ajtónyílásban macival a karján).
A Kék Tündér helyett, 2000 év tengermélységnyi várakozás után a Földet akkortájt benépesítő kedves, cingár űrlények segítenek David-nek, hogy még egy napot együtt tölthessen Monicával, mely a megvalósult szeretet boldogságának napja lesz. Az esti lefekvéskor egymás után szenderedik az öröklétre az anya és a gyermek.
A film letelepszik lelkünkben, mint vallási élmény, lázálom és rajzfilm egyben.

Érdekességek: Ez a film Steven Spielberg tisztelgése Stanley Kubrick előtt, aki 12 évig dolgozott a filmen a halála előtt. Kubrick abban reménykedett, hogy David szerepét egy igazi robot tudja majd eljátszani. Az utolsó években már Steven Spielberget is bevonta a film készítésébe, míg végül átadta neki a rendezői szerepkört is, mondván, hogy Spielberg beállítottságához jobban illik a film témája.

 A film alapötletét Brian Aldiss novellája (Super-Toys Last All Summer Long – A szuperjátékok egész nyáron veled vannak) szolgáltatta.

A novella mellett William Butler Yeats The Stolen Child (Az elrabolt gyermek) című verse hatott a filmre mégpedig olyannyira, hogy a vers egyes részletei kétszer is elhangzanak a filmben.

Haley Joel Osment ötlete volt, hogy a mechák ne pislogjanak, melyet a filmben igyekeztek is következetesen betartani.

Richard Strauss Der Rosenkavalier keringőjének alapmotívuma hangzik fel a filmben, amikor a szereplők a Rouge City-hez közelednek, mely még Stanley Kubrick javaslata volt.

Amikor Joe Gigolo először tűnik fel a filmben, egy hotelbe sétál be, melynek neve Ahava Kshera (héberül: Kóser Szerelem).

A szavak listáját, melyet a programozás során Monica felolvas Davidnek, még Stanley Kubrick állította össze.

David feje mögött gyakran látszódik fénykoszorú (mintegy glória): a konyhai és asztali lámpák, az ágya mögötti fények, a telihold stb. hatására.


Idézetek:

Narrator: Those were the years when the icecaps melted due to the greenhouse gases and the oceans had risen and drowned so many cities along all the shorelines of the world. Amsterdam, Venice, New York forever lost. Millions of people were displaced. Climate became chaotic. Hundreds of millions of people starved in poorer countries. Elsewhere a high degree of prosperity survived when most governments in the developed world introduced legal sanctions to license pregnancies. Which was why robots, who were never hungry and did not consume resources beyond those of their first manufacture were so essential an economic link in the chain mail society.

Monica: Cirrus, Socrates, particle, decibel, hurricane, dolphin, tulip.

David: What's for dinner tonight?
Monica: You know you don't eat.
David: Yes. But I like sitting at the table.

Lord Johnson-Johnson: He who is without "sim", cast the first stone.




2011. augusztus 16., kedd

Filmajánló - McDagadsz

 
McDagadsz
(Super Size Me, 2004)

Életünk Isten ajándéka, testünk pedig a Szentlélek temploma. Hisszük, hogy halálunk után nem csupán lélekben, de testben is föltámadunk. Mindezeket szem előtt tartva egyáltalán nem mindegy, hogyan viszonyulunk testünkhöz, s mit teszünk egészségünk és testünk meg- és jóltartásának érdekében. Keresztényként a sport nem csupán testedzés, az étel nem csupán táplálék, de bizonyságai annak, hogy milyen énképpel, testképpel és istenképpel rendelkezünk
Érdemes tehát e területek felé is tudatosan odafordulni, hogy ne váljanak az önsorsrontás és a pusztítás eszközeivé, hanem a minél teljesebb és örömteli élet kialakítását szolgálják. 12 éves kortól ajánljuk.

Rendező: Morgan Spurlock
Forgatókönyvíró: Morgan Spurlock
Hossz: 96 perc
Szereplők: Morgan Spurlock, dr. Daryl Isaacs

Történet: A McDonald’s éttermek ellen számos per indult, melyek során több bírósági határozat kifogásolta, hogy a pert indító emberek vegyesen táplálkoztak, s ezért nem lehetséges bizonyítani, hogy az egészségromlásuk hátterében a gyorséttermi étkezés áll. A rendező, Morgan Spurlock ezen felbuzdulva egy roppant egyszerű kísérletbe kezdett: elhatározta, hogy egy hónapon keresztül csak McDonaldsban eszik, mégpedig naponta 3-szor, és valahány alkalommal, amikor rákérdeznek, a Super Size menüt választja (ami Amerikában a magyar adagnak kb. a kétszeresét jelenti). Emellett pedig nem sportol és a naponta csupán 5000 lépést fog tenni, mivel ennyi egy átlagos amerikai napi mozgása.
Első hallásra valóban hálás feladatnak tűnhet, hogy valaki csak hamburgeren és a hozzá adott sült krumplin, illetve kólán éljen, ám amint hősünk elindul kamerájával, hogy feltárja a pult mögött zajló üzelmeket, lassan védtelen partizánnak kezdjük látni egy gátlástalan fogyasztási hadjárattal szemben. Spurlock ezzel a lidérccel igyekszik szembesülni miközben városról városra járja a legkülönbözőbb és legínycsiklandóbb menüket kínáló Mekiket.
Tényfeltáró túráját fokozatosan kiegészíti az amerikai társadalom egészségi állapotának feltérképezésével is. Górcső alá veszi az amerikai nép hozzáállását az egészséges életmódhoz. Honfitársai ugyanis mindent kitalálnak zsírszöveteik eltüntetésére, csak mozogniuk ne kelljen. Ennek eredménye viszont egy újabb fogyasztási hullám az egészségrombolás birodalmában, legyen szó gyomorszűkítő műtétről, vagy italporokról, melyek belátható időn belül gyors fogyást ígérnek és TV-nézés közben is segíthetnek eltüntetni a nadrágból kifolyó hasukat.
Eközben Morgan saját magára és magába gyűjti a bizonyítékokat. A kísérlete kezdetén három orvos egybehangzóan állítja, hogy kiváló fizikai állapotban van. Kísérlete közepén már jelentkeznek a zsírszövetek (két hét alatt 9 kg), veseelégtelenség, májproblémák, valamint a felborult anyagcsere, mely lassan eléri a kritikus szintet. A néző pedig szépen lassan süpped lejjebb és lejjebb a fotelben, s rádöbben, hogy nem is minden fenékig ketchup, amit addig megevett.
A történet persze itt még nem áll meg, hiszen az egészségtelen ételek népszerűsítését a lobbicsoportok már a gyerekeknél elkezdik: döbbenetes adatok hangzanak el az általános-, illetve középiskolákban zajló élelmezés kiadási-bevételi adatairól, a hamburger és társai reklámkampányairól, és a mindezzel szemben az egészséges étkezés mellett síkra szálló iskolák szívderítő és a gyerekek tanulására pozitívan ható eredményeiről.
Az egy hónapig tartó anti-kampány eredményeképpen bebizonyosodik, hogy nemcsak ártalmas, hanem egyenesen mérgező is a gyorséttermi étkezés, és a testi állapot rombolásán kívül rendkívüli mértékben képes befolyásolni az ember az ember lelkiállapotát, illetve értelmi teljesítményét is.


Érdekességek: Két hónappal a film megjelenését követően a McDonald’s bejelentette, hogy egyetlen terméküket sem fogják ezentúl super size, vagyis óriási méretben árusítani. Tagadták, hogy döntésüknek bármi köze lenne a filmhez.


Idézetek: Morgan Spurlock: I consumed over thirty pounds of sugar. That's an average of a pound of sugar a day.
But the scary part is: there are people who eat this food regularly. Some people even eat it every day. So, while my experiment may have been a little extreme, it's not that crazy. But here is a crazy idea: Why not do away with your Super Size options? Who needs 42 ounces of Coke? A half pound of fries? And why not give me a choice besides french fries or french fries? That would be a great start. But why should these companies want to change? Their loyalty isn't to you, it's to the stockholders. The bottom line: They're a business, no matter what they say. And by selling you unhealthy food, they make millions. And no company wants to stop doing that. If this ever-growing paradigm is going to shift, it's up to you. But if you decide to keep living this way, go ahead. Over time, you may find yourself getting as sick as I did. And you may wind up here.

Morgan Spurlock: What is this a picture of?
Child: I don't know. George W. Bush?
(Morgan shows the camera that it is actually a picture of Jesus.)

Morgan Spurlock: [deleted scene] Another disturbing fact: Over the course of the 30 days, I generated more than 13 bags of garbage. Multiply my daily amount by 46 million - the amount of people they feed each day - and you get enough garbage to fill the Empire State Building... every single day... and thats only 1 fast food chain... in one day.



2011. augusztus 15., hétfő

Áhítatperc - Közelség a mindennapokban



Minél többször fordulunk az Úrhoz, annál gyakrabban érezzük az Ő jelenlétét.
Nap nap után, közelebb vonz minket szerető szívéhez. 


Én Istenem, jobban imádkozom Hozzád a lélegzésemmel.
Jobban imádkozom Hozzád, ha járok, mint ha beszélek.
(Thomas Merton)

2011. augusztus 12., péntek

Filmajánló - 187



187
(One Eight Seven, 1997)

Tanár-diák kapcsolat témakörében számos érdekes kérdést vet föl a film: mi a tanulás célja, hogyan érdemes tanítani, a fegyelmezés elengedhetetlen része-e a tanításnak? Emellett igyekszik feltérképezni az ember életét és döntéseit befolyásoló családi, egészségi, társadalmi stb. meghatározottságokat. Hivatás az, amiben hiszek. És kész vagyok érte akár ölni és meghalni is? Mekkora a felelősségem önmagam iránt?
Ezen etikai témák átbeszélése mellett a filmet ajánljuk minden kiégett tanárnak, aki csupa ádáz és pimasz diákot lát maga körül. A film első 10 perce után hálát fog adni azért, hogy Magyarországon él és pont ezeket a gyerekeket tanítja.

Rendező: Kevin Reynolds
Forgatókönyvíró: Scott Yagemann
Hossz: 119 perc
Szereplők: Samuel L. Jackson, John Heard, Kelly Rowan, Clifton Collins Jr.

Történet: Trevor Garfield (Samuel L. Jackson) egy elhivatott és keresztény tanár. Egy New York-i középiskolában tanít és a hivatása a mindene. Egyik nap fenyegetést kap egy általa megbuktatott diáktól: egy tankönyvet, melynek minden egyes lapjára a 187-es szám van firkálva. Az igazgatója csak legyint, mikor Garfield azzal érvel, hogy ez a szám az emberölés rendőrségi kódja. A diák még aznap, fényes nappal megkéseli a diákokkal tömött iskolai folyosón.
15 hónappal később felépül annyira, hogy elvállaljon egy helyettesítő tanári állást Los Angelesben. Ez az iskola nem kevésbé veszélyes, mint az előző: a biztonsági szolgálat emberei fémdetektorokkal vizsgálják meg a belépő diákokat, akik közül néhányan bűntetőeljárás alatt vannak. Trevor gyorsan szembekerül Bennyvel, Stevievel, Pacóval és Césarrel, akik a K.O.S. banda tagjai és macsóságuk kiépítésével foglalkoznak főállásban, a szabadidejükben pedig graffitiznek. Trevor azonban nem hagyja magát megfélemlíteni. Megismerkedik Ellen Henry kollégával is, aki szintén kapott halálos fenyegetést. Szerelmi száluk a félelem légköre miatt nem igazán tud kibontakozni.
Benny, aki pártfogó felügyelet alatt áll és egy este lelő egy kóbor graffitist, aznap már nem tér haza, és nem látják többet. Hetek múlva holtan találják meg egy csatornában. César mutatóujját pedig levágja valaki, miközben bedrogozva és egy nyugtató injekciótól kábultan fekszik az árokparton. A bandatagok Garfieldre gyanakodnak.
A tanár és a banda minden újabb lépésért visszavág a másiknak valamivel, míg az adok-kapok következetesen elfajuló bosszúja egészen az orosz rulettezésig fajul, melynek során Garfield és César is meghalnak. E pürrhoszi győzelem után a film jelképesen az évzáróval végződik, ahol Rita, a spanyol diáklány Garfield korábbi biztatásának és segítségének köszönhetően leérettségizik. Ellen iskolát vált, Paco pedig a kerítésen kívül hallgatja egy ideig az ünnepséget, majd az iskolának hátat fordítva vélhetően a bűnözés világában merül el.

Érdekesség: A pürrhoszi győzelem
Történetünk i.e. 275-ben játszódik Itáliában, a csata helyszíne pedig Maleventum, ami a rómaiak nyelvén (latinul) "rossz eredményt" jelent, de ezt a csata után Beneventumra változtatták, aminek a jelentése: "jó eredmény".
Nagy Sándor halála után a makedón birodalmat szétszakították Alexandrosz egymással acsarkodó hadvezérei. Az ázsiai részek hamar elvesztek a születendő új hatalmak térképasztalán, és a háborús tevékenységek újra a hellének földjére helyeződtek át. Ebben a térségben - Épeiroszban - született Pürrhosz herceg, akit kortársai illetve a későbbi történetírók is mind "a második Nagy Sándor"-ként emlegettek.
Épeirosz kis állam volt Makedónia szomszédságában és folyton harcolnia kellett a puszta fennmaradásért. Pürrhosz korán felismerte, hogy csak akkor válhat országa biztonságossá, ha Makedóniát egyszer s mindenkorra legyőzi. Ehhez viszont nem volt meg országának a szükséges anyagi erőforrása, így először máshol kellett bizonyítani katonai tudását és megszerezni a további háborúk anyagi feltételeit. Ehhez idális helyszínnek tűnt Itália földje, ahol rengeteg gazdag görög kereskedő- és kikötőváros várta, hogy valaki segítséget nyújtson nekik, az egyre erősödő, és ezáltal mohóbbá váló rómaiakkal szemben. Pürrhosznak éppen kapóra jött a leggazdagabb ilyen város, Tarentum viszálya Rómával, így csapataival i.e. 280-ban átkelt az Adrián és sikerrel szállt szembe a rómaiakkal.
Csatát-csatára nyert, azonban a rómaiak mindig talpra álltak és számára érhetetlen módon újabb csatára álltak ki, míg ő nem számíthatott utánpótlásra elvesztett katonái helyére. Ezért fakadt ki az asculumi ütközet után így: "Ha még egy csatában győzünk a rómaiakon, végképp elveszünk." Innen származik a "pürrhoszi győzelem" kifejezés, melyet akkor mondanak, ha a győztes fél többet veszít, mint a vesztes.
Pürrhosz egyébként ezután elhagyta Itália földjét és inkább a Balkánon keresett újabb háborúkat. Végül i.e. 272-ben Spártát támadta meg, miközben a spártai hadsereg távol volt (Kréta szigetét támadták), de az akció balul ütött ki, így Argosz felé vette útját seregével, ahol éppen pártviszályok dúltak. Ezt kihasználva behatolt a városba, de Antigonosz csapatai beérték őket, és a városi harcban járatlan Pürrhosz seregét szétverték. Pürrhosz bátran harcolt, mint mindig, de végül életét vesztette a városban.

Idézetek:
Trevor Garfield: The only thing you respect is stupidity.

Trevor Garfield: Your whole way of life is bullshit! Macho is bullshit!
Cesar: It's all I got!

Trevor Garfield: Are you willing to die for stupidity Cesar? Cause ya see I am, if it'll teach you something.

2011. augusztus 11., csütörtök

Filmajánló - A jövő kezdete



A jövő kezdete
(Pay It Forward, 2000)


A problémás családi lét egész tárházát vonultatja föl a film: csonkacsalád, alkoholista szülők, rettegő gyerekek, családon belüli erőszak. A lelkileg megnyomorított felnőttek mellett mesébe illő optimizmussal megáldott és a világ megjavításán dolgozó gyerekek jelentik a katartikus ellenpontot. A mit tenne Jézus a helyedben (What Would Jesus Do)? kérdés remek illusztrációját adja a film. Érdemes felkészülni arra, hogy a beszélgetés során a diákok saját családi szenvedéstörténeteiket is elmesélik és igénylik az adott helyzet megjavításához szóba jöhető keresztény módszereket, és a miértek megválaszolását. Etikához ajánljuk 12 éves kortól.

Rendező: Mimi Leder
Forgatókönyvíró: Leslie Dixon
Hossz: 118 perc
Szereplők: Kevin Spacey, Helen Hunt, Haley Joel Osment, Jon Bon Jovi

Történet: Arlene(Helen Hunt) egyedül neveli kisfiát és több műszakot vállalva pincérnőként próbálja előteremteni a pénzt kettejük megélhetésére. Alkoholizmusát igyekszik elrejteni, s még önmaga előtt sem beismerni. Fia, a kissé különc, de igen értelmes Trevor McKenney (Haley Joel Osment), tisztában van édesanyja alkoholproblémáival, és titokban retteg attól, hogy egy nap ismét feltűnik rég látott édesapja.
Az iskolába új tanár érkezik, Mr. Simonet (Kevin Spacey). A titokzatos sebhelyekkel tarkított, égett arcú pedagógus szokatlan feladatot ad tanítványainak: találjanak ki valami, amivel jobbá tehetnék a világot, és próbálják is azt megvalósítani. E feladvány nagyon megfogja Trevort, és egy különleges ötlettel áll elő: önzetlenül segít három emberen, kiktől nem fogad el semmit viszonzásként, ellenben nekik cserébe másik három embernek kell segíteniük, s így végül mindenkihez elér a jóság, miközben az önzetlen szeretet megtapasztalásán keresztül mindenki jobb emberré válik.
Arlene időközben kénytelen megismerkedni Mr. Simonettel. E találkozásból bonyolult románc szövődik, melyet Trevor kitörő örömmel fogad, és számtalan úton-módon igyekszik elősegíteni, hogy a kapcsolat elmélyüljön édesanyja és tanára közt.  A tét ugyanis az, hogy szerezzen egy szerető apát maga mellé és elkerülje, hogy édesanyja ismét visszafogadja a mindkettejüket kihasználó és bántalmazó vér szerinti apát.
Trevor mindent megtesz, hogy segíteni tudjon egy drogfüggő hajléktalanon, a tanárán és a folyton megalázott és elpáholt osztálytársán. Próbálkozásai látszólag teljesen sikertelenek maradnak, mert kibontakoznak a kinek-kinek a szüleitől gyerekkorában elszenvedett, és kitörölhetetlenül nyomot hagyó szenvedések. Úgy tűnik, Trevor élete darabjaira szakad, s ő is eltűnik a süllyesztőben. A felszín alatt azonban a jó szándék és az önzetlenség forradalma utat tör magának, és messze túlnő a városkán. Sőt magán Trevoron is, aki végül félelmeit legyőzve segít ismét verekedésbe került társának, amiért az életével fizet.

Érdekességek:
Az eredeti forgatókönyv szerint a tanárt Reuben St. Clair-nek hívják és fekete bőrű. Denzel Washingtonnak ajánlották a szerepet, aki egyéb elfoglaltságai miatt nem tudta vállalni. Kevin Spacey kedvéért lett fehér bőrű a szereplő, és változott a neve Eugene Simonet-re.

Idézetek:
Trevor McKenney: I guess it's hard for people who are so used to things the way they are - even if they're bad - to change. 'Cause they kind of give up. And when they do, everybody kind of loses.

Trevor McKenney: [to Mr. Simonet] What did you ever do to change the world?

Eugene: He was there. Drunk. As usual. Only this time I wasn't the same. I was 16 years old and I was no longer afraid of him. And when I looked him in the eyes and told him if he ever touched her again I would kill him, he knew. He knew that he would never exist for me again. And I'm standing in front of the house. I'm yelling, screaming for her to come out. I'm telling her she doesn't have to take it anymore. She really doesn't. She can come with me now. I don't even see it. He hits me in the side of the head with a two-by-four and I'm bleeding from my ear. And then he's dragging me. He's dragging me behind the house into the garage. And then he's gone. A minute... five minutes... I don't know. And then he's back. And he's wetting me down. He's wetting me down and I don't understand. I don't understand why water... should smell so bad. I don't understand. And then I see it. I see... this... this gas can. This red gas can from his truck.
Crying]
Eugene: And he looks at me one last time... and he lights a match. And the last thing I remember, I'll never forget it, were his eyes. His eyes because they were filled with this immense... satisfaction.

2011. augusztus 10., szerda

Vallásközi Képzés II. - A hívő ember életútja



A pannonhalmi Békés Gellért Ökumenikus Intézet (BGÖI)
és a Vallásközi Párbeszéd Társasága (VaPaTa)

Szeretettel meghív Benneteket
második vallásközi képzésére:


A hívő ember életútja:
Vallásközi képzés II.

Időpont:
2011. szeptember 9–11.
(péntek délutántól vasárnap délutánig)

Helyszín:
Szent Arnold Lelkigyakorlatosház

1223 Budapest (Budatétény), Bajcsy-Zsilinszky u. 3–5.

A negyvenfős találkozó és képzés mindazon hívő (elsősorban 18 és 45 év közötti) ember számára nyitott, aki:
– kíváncsi más felekezetű (evangélikus, ortodox, református, római katolikus, vagy éppen unitárius), illetve más vallású (például bahá’í, buddhista, Krisna-tudatú, muszlim, zsidó) kortársa hétköznapjaira és ünnepeire;
– szeretne eleven tapasztalatokat szerezni az őszinte vallásközi párbeszéd területén;
– és szívesen töltene el egy lelkileg gazdagító hétvégét szép helyen és baráti társaságban.

Részvételi díj (amely magában foglalja mindkét napra a szállást és az étkezést):
4000 Ft

Jelentkezni 2011. augusztus 15-ig a következő elérhetőségen lehet,
Nagypál Szabolcsnál: vallaskonf@yahoo.com.

Bővebb tájékoztatás és a jelentkezési lap letöltése a Vallásközi Párbeszéd Társaságának honlapján www.vallaskoziparbeszed.hu és blogján http://vapata.blogspot.com található.

Indul a ROKK!


RAVASZ LÁSZLÓ – ORDASS LAJOS
KÖZÉLETI KOLLÉGIUM


„Mily gyönyörűség, íme, lásd, amikor az atyafiak együtt muzsikálnak! Ott van az áldás, hiszed-é? Csak oda küld a mi Urunk pengő citerákat.” 133. Zsoltár-parafrázis (Gryllus-Sumonyi)

Kétéves közéleti kollégium indul 2011 őszén fiatal protestánsok (18-35 év) számára a Lakitelek Népfőiskola és a Keresztény Demokrata Fórum egyesület (KDF) szervezésében.
A képzés célja a közélet, a közszolgálat iránt érdeklődő hívő fiatalok felkészítése politikai, közigazgatási, közösségvezetői hivatásuk betöltésére.
A képzés formája: hétvégi alkalmak (egy félévben 3-4), parlamenti gyakorlatok, előadásokkal, készségfejlesztő tréningekkel, közösségépítő programokkal.

Jelentkezés: A képzéssel kapcsolatosan érdeklődni és jelentkezni e-mailben lehet a rokk@kdf.hu címen 2011. szeptember 9-ig.

Felvételi eljárás:
A jelentkezők e-mailben kapnak online kitölthető jelentkezési lapot és rövid írásbeli feladatsort, amelyet egy önéletrajz kíséretében 2011. szeptember 12-ig kell visszaküldeniük. A szóbeli meghallgatásokra szeptember második felében kerül sor.

További információk:
Interneten a ROKK weboldalán: rokk.kdf.hu,
E-mailben: rokk@kdf.hu
Mobilon: Dr. Mekis Viktória 20-824-4271 / Csaholczi László 20-222-0278

A tanfolyam elsődleges célja a protestáns fiatal értelmiségi bázis kialakítása és megerősítése, egy új politikusnemzedék felkészítése a közéleti szerepléssel együtt járó kihívásokra.
A képzés célcsoportja: a protestáns gyülekezetek, ifjúsági csoportok és közösségek, egyetemi bibliakörök azon fiataljai (18-35 év), akik kedvet, hivatást éreznek közéletben való erkölcsös és professzionális részvételre.
A képzés formája: előadások (szakmai és közéleti), lendületes, a résztvevők személyes közreműködésére építő munkacsoportok, parlamenti gyakorlat (Budapest, Brüsszel), vonatkozó kérdéskörök részletes tárgyalása.
Gyakorlati képzések: kommunikációs és médiaképzés, önismeret, viszálykezelés, programszervezés, -tervezés és lebonyolítás, ülésvezetés, bizottsági munka.
A képzés sajátossága: református, evangélikus politikusok, egyházi vezetők és szakemberek részvétele, elméleti és gyakorlati ismeretek megszerzése közéleti szereplőktől, széleskörű és választható képzési területek (jog, politológia, teológia, gazdaság, kommunikáció, személyiségfejlesztés), idegen nyelvű előadások.
A képzés időbeosztása: 2 éves képzés hétvégi tanfolyamrendszerben (péntek vacsorától vasárnap ebédig).
Időpontok 2011-ben: október 14-16., december 2-4.

Védnökök:
Lezsák Sándor                                   Szászfalvi László                              Font Sándor
az országgyűlés alelnöke                 államtitkár                                          országgyűlési képviselő
Lakitelek Népfőiskola református lelkész

Dr. Gulyás Gergely
országgyűlési képviselő

A képzés szervezői:
Csaholczi László Dr. Birkás Antal Dr. Mekis Viktória
kommunikációs vezető oktatási vezető programkoordinátor

2011. augusztus 7., vasárnap

Filmajánló - Mások élete

 

Mások élete
(Das Leben der Anderen, 2006)

A film a kommunista diktatúra besúgórendszerének és léleknyomorító gyakorlatának működését kíméletlen őszinteséggel mutatja be. 2007-ben megkapta a legjobb külföldi filmnek járó Oscart. Gimnáziumi egyháztörténethez ajánljuk.

Rendező: Florian Henckel von Donnersmarck
Forgatókönyvíró: Florian Henckel von Donnersmarck
Hossz: 137 perc
Szereplők: Ulrich Mühe, Martina Gedeck, Sebastian Koch, Ulrich Tukur

Történet: Kelet-Berlin, 1984, öt évvel a berlini fal leomlása előtt: az NDK és állambiztonsági szolgálata még elnyomja a másként gondolkodókat, és megfigyelő-besúgó rendszere mindenkit behálóz. Ennek a gépezetnek tökéletes fogaskereke Gerd Wiesler százados (Ulrich Mühe), akit politikai nyomásra egy sikeres színpadi szerzőre, Georg Dreymanra (Sebastian Koch) és élettársára, Christa-Marie Sielandra (Martina Gedeck) színésznőre állítanak. A százados hamar rájön, hogy valójában Bruno Hempf kulturális miniszter, a Párt Központi Bizottságának tagja utasítására figyeltetik Dreymannt és élettársát is. A miniszter ugyanis vonzódik Dreymann barátnőjéhez, az ünnepelt színésznőhöz, akit belekényszerít egy viszonyba is. Ha Dreymannt letartóztatnák, nem állhatna az útjába, ám Dreymann a rendszer támogatója, bár nem ért egyet a disszidensek és másként gondolkodók kezelésével. Mikor Georg rendező barátja, Albert Jerska öngyilkosságot követ el, Dreymann egy névtelen cikket közöl az NSZK-ban a keletnémet öngyilkosságok gyakoriságáról.
Wiesler a megfigyelés közben a rendező Brecht kötetét olvasva és a Jó ember szonátáját hallgatva ráébred saját élete kisszerűségére, és egyre közelebb kerül az íróhoz és barátnőjéhez. Hazudni kezd jelentéseiben, hogy Dreymannt védje. Amikor Christa-Marie-t letartóztatják gyógyszerfüggősége miatt, a nő a színészi karrierjének megóvása érdekében elárulja Dreymannt, ám Wiesler eltávolítja a bizonyítékot a lakásból. Christa-Marie kirohan a lakásból, de az utcára lépve egy teherautó elgázolja. A halálesettel az egész megfigyelési művelet értelmét veszti. Wiesler karrierjének is befellegzett: az „M” részlegre száműzik, ahol leveleket kell gőzzel felnyitnia. A film végén, a német újraegyesítés után Dreymann rájön az igazságra a Stasi-archívumokban kutatva, és következő könyvét a szórólap-terjesztőként élő „HGW XX/7”-nek (Wiesler fedőneve) ajánlja.

Érdekességek: Florian Henckel von Donnersmarck 5 nyelven beszél folyékonyan és filozófia szakot végzett Oxfordban. Nagybátyja ciszterci apát, kinek vezetése alatt álló Heiligenkreuz apátságban több hetet töltött e filmjének készítése során.

Bertold Brecht verse, melyet Wiesler olvasott: Erinnerung an die Marie A. Emlékezés A. Marie-ra.

A filmszerep különös jelentőséggel bírt Ulrich Mühe számára, akinek – mint később kiderült – évekig megfigyelés alatt tartottak és akkori felesége is az állambiztonság (Staatsicherheit) besúgója volt.

A kellékes (ő maga is két évet ült Stasi-börtönben) ragaszkodott az abszolút hitelességhez, ezért a filmben használt lehallgató és felvevő berendezések mind eredeti Stasi-felszerelések, melyeket múzeumoktól és gyűjtőktől kölcsönöztek, egészen a levélgőzölőig, mellyel óránként 600 levelet lehetett kinyitni.

A színészek a hagyományos fizetésük 20%-áért vállaltak szerepet a filmben.

A rendező hónapokat töltött a forgatókönyv franciára fordításával, hogy be tudja vonni Gabriel Yared zeneszerzőt, akit arra kért, hogy olyan zenét írjon, mellyek két perc alatt el tudja téríteni Lenint mindattól a szörnyűségtől, melyet a későbbiek során elkövetett. Így született a Szonáta egy jó emberről című zongoradarab.


Idézetek:
Hauptmann Gerd Wiesler: An innocent prisoner will become more angry by the hour due to the injustice suffered. He will shout and rage. A guilty prisoner becomes more calm and quiet. Or he cries. He knows he's there for a reason. The best way to establish guilt or innocence is non-stop interrogation.
Oberstleutnant Anton Grubitz: I have to show you something: "Prison Conditions for Subversive Artists: Based on Character Profile". Pretty scientific, eh? And look at this: "Dissertation Supervisor, A. Grubitz". That's great, isn't it? I only gave him a B. They shouldn't think getting a doctorate with me is easy. But his is first-class. Did you know that there are just five types of artists? Your guy, Dreyman, is a Type 4, a "hysterical anthropocentrist." Can't bear being alone, always talking, needing friends. That type should never be brought to trial. They thrive on that. Temporary detention is the best way to deal with them. Complete isolation and no set release date. No human contact the whole time, not even with the guards. Good treatment, no harassment, no abuse, no scandals, nothing they could write about later. After 10 months, we release. Suddenly, that guy won't cause us any more trouble. Know what the best part is? Most type 4s we've processed in this way never write anything again. Or paint anything, or whatever artists do. And that without any use of force. Just like that. Kind of like a present.